Friday, June 10, 2011

Bangsa Melayu Berasal dari Keturunan Bani Israel yang Hilang?


Dari apa yang saya baca, Melayu/Mala/Malai bermaksud gunung, jadi melayu bermaksud bangsa gunung, lagipun bukan ke bangsa Melayu/Malai/Mala dari keturunan Nabi Ibrahim a.s., jadi tidak mustahil bangsa Melayu ni berasal dari salah satu kaum Bani Israel yang hilang. Nak tahu mengenai sejarah-sejarah dan rahsia-rahsia bangsa Melayu/Mala/Malai/Bangsa Gunung yang berasal/dilahirkan dari ibunda Keturah/Qeturah, iaitu isteri Nabi Ibrahim a.s. yang berasal dari kerajaan Melayu Kemboja purba atau Champa Kuno serta hubung kait bangsa Melayu dengan salah satu kaum Bani Israel yang hilang dan telah mendapat hidayah Allah SWT serta akan menentang kaum-kaum Bani Israel yg sesat atau bangsa yahudi di negara haram Israel sekarang di Tanah Yang Dijanjikan.

BANGSA YANG HILANG (The Lost Tribe)

Apakah kepentingan mencari bangsa yang hilang bagi Yahudi? Bagi Yahudi Ortodoks tiada apa kepentingan yang amat perlu pun. Jika ada, hanyalah untuk menjejak sejarah mereka sahaja. Tetapi bagi Yahudi Zionis, ianya amat perlu. INI ADALAH KERANA MEREKA AMAT PERCAYA DENGAN RAMALAN DI DALAM KITAB-KITAB AGAMA LEBIH-LEBIH LAGI DI DALAM AL-QURAN. Mengikut daftar bangsa yang hilang di dalam Kitab Yahudi Kuno, terdapat 12 puak Yahudi di masa lalu iaitu:

1. Reuben
2. Simeon
3. Levi
4. Judah
5. Issachar
6. Zebulun
7. Dan
8. Naphtali
9. Gad
10. Asher
11. Joseph
12. Benjamin

Di dalam 12 puak yang hilang ini, hanya keturunan Nabi Yusuf a.s. sahaja yang hilang daripada rekod Yahudi. Keturunan Nabi Yusof a.s menurunkan dua puak yang lain iaitu Manasseh dan Ephraim. Mengikut satu kitab Yahudi, satu 'lost tribe' Bani Israel (yang mendapat petunjuk ILAHI, iaitu beragama Islam) akan membunuh Yahudi Zionis di Palestin. Di dalam kitab Yahudi kuno yang lain pula, ada mencatatkan golongan Manasseh (anak kepada Nabi Yusuf a.s.) bakal menyembelih Yahudi jahat (Zionis/Yahudi Kabbalah) di Palestin. Setelah Yahudi membuat pencarian, terdapat banyak puak golongan Manasseh di sebelah timur. Antaranya, Afghanistan , Pakistan Utara (Patan/Pashtun), sedikit India, sedikit Myanmar, sedikit China, sedikit Jepun, sedikit Filipina, sedikit Western Samoa, sedikit Tonga, sedikit Ecuador , sedikit Madagascar dan sedikit Hawaii.

Namun begitu kesemua mereka tahu tentang asal-usul mereka (bercanggahan dengan prinsip 'lost tribe'). Termasuk di Afghanistan dan Pakistan Utara juga (namun yang beragama Islam cuma di Afghanistan dan Pakistan Utara - sebab itu mereka diserang oleh Yahudi Amerika dan Russia).Dalam pada itu, seorang Professor di Amerika bernama Ralph Olssen telah membuat hipotesis baru. Pada mulanya Yahudi Zionis menyangkakan Red Indian Amerika adalah ibu bagi segala orang-orang Manasseh 'the lost tribe'. Tetapi kesemua keputusan DNA adalah negatif. Kemudian Profesor Ralph Olssen mengkaji secara mendalam tentang Book of Mormon (yang diselewengkan dari satu manuskrip kuno) dan membuat kajian DNA sekali. Keputusan beliau adalah, ibu bagi segala keturunan Manasseh adalah orang-orang Melayu di Semenanjung Tanah Melayu. Untuk menguatkan lagi cerita, tidak ada seorang Melayu pun yang tahu mengenai salasilah keturunan Bani Israel mereka. MALA ADALAH THE LOST TRIBE YANG SEBENAR, LEBIH TERSEMBUNYI DARI THE TRIBE OF DAN.Jadi kalau berpandu kepada kitab Yahudi tua bahwa 'lost tribe' dari kalangan Manasseh (anak Nabi Yusuf a.s.) yang bakal berada di barisan hadapan tentera Imam Mahdi dan bakal menyembelih orang-orang Yahudi di Palestin dan bakal juga memadamkan Israel daripada peta dunia adalah terdiri daripada orang-orang Melayu. Ini tidak bercanggahan dengan mana-mana hadis mengenai Imam Mahdi.


Mengikut manuskrip kuno yang diseleweng menjadi Book of Mormon itu lagi, sebahagian daripada Melayu Semenanjung (termasuk Selatan Thai) juga adalah dari keturunan Bani Israel, iaitu dari kumpulan Lehi (iaitu terus dari Manasseh , iaitu anak kepada Nabi Yusuf a.s.). Nabi Yusuf a.s. ada 2 orang anak sahaja, iaitu Manasseh dan Ephraim). Mengikut DNA yang dilakukan kepada 86 lelaki Melayu oleh seorang professor perempuan di UKM baru-baru ini, terdapat 27% variant Mediterranean dalam darah DNA Melayu. Dalam kamus sains, DNA Mediterranean adalah dari bangsa Euro-Semitik termasuk dari Bani Israel!

Hipotesis ini terdapat separuh kebenaran di dalam kesamaran. Orang Melayu bukanlah 100% berasal dari keturunan Manasseh (Yahudi Kuno) tetapi teori Ralph Olssen mengenai pengembaraan bangsa yang hilang 'the lost tribe' ke Bumi Mala adalah sesuatu yang menarik dan amat bertepatan dengan apa yang dibincangkan sebelum ini. Kenapa Ralph Olssen menyebut Tanah Melayu ini 'Bumi Mala'? Apakah yang diceritakan di dalam manuskrip kuno tentang satu bangsa misteri yang berjalan dan berlayar ke hujung dunia? 

Dari mana salasilah "Melayu". Yahudi memburu saki baki keturunan Nabi Yusuf a.s.? Kenapa? MAHADI berasal dari darah keturunan Nabi Ibrahim = Ishak+Ismail+ "Q" ?. Apakah itu "3Mim"? Tiada NABI diutus ke Nusantara? Islam bertapak kukuh dikelilingi Hinduism dan Budhism, kenapa?

MELAYU - JAWI

Siapakah Melayu? Darimanakah asalnya Melayu itu? Ketika ramai pengkaji memperdebatkan kaum-kaum yang hilang seperti The Lost Tribe of Israel, Atlantis, Lemuria, Sodom and Gomorrah malah masih mencari-cari siapakah Gog and Magog, rahsia bangsa misteri ini masih terpelihara di dalam tabut rahsia sejak beribu-ribu tahun. Tiada siapa yang tahu dari mana asalnya bangsa ini. Bagaimana bangsa ini boleh wujud di tanah paling selatan benua Asia, 'di penghujung dunia'. Bangsa yang hilang masih tidur dan ditidurkan. 'Di hujung dunia', setelah penat mengembara, bangsa misteri berehat dan berehat... tidur dengan lenanya... senyap sunyi tanpa siapa mengganggu walaupun Hitler telah pergi ke Tibet menjejak bangsa misteri, tetapi dia juga ketinggalan jejak mereka...dimanakah bangsa misteri ini meneruskan perjalanan mereka? Masih adakah masa lagi untuk menjejaki mereka?

'Dihujung Dunia' bangsa ini masih nyenyak tidur!

KETURAH, IBU MELAYU

Dalam Kitab Perjanjian Lama ada diabadikan perihal Keturah yakni wanita yang dinikahi oleh Nabi Ibrahim a.s  selepas kewafatan Sarah. Menerusi perkahwinan tersebut, Keturah melahirkan enam orang putera iaitu Zimran, Jokshan, Medan, Midian, Ishbak dan Shuah. Menurut riwayat Ibnu Athir dalam kitabnya, Al-Kamil fil Tarikh, umat Nusantara termasuk Melayu bersalasilah secara terus dengan Ibrahim melalui zuriatnya dengan Keturah ini.

Mengikut catatan Ibnu Yusof dalam kitab Permata Yang Hilang, ada kemungkinan juga bahawa nama Melayu itu berasal dari perkataan Malai-Ur sempena nama kerajaan Chaldea tempat asal Nabi Ibrahim a.s. Ada juga pendapat menyatakan bahawa Melayu berasal dari perkataan Malai dan Yunan.

Orang Melayu dikenali sebagai Orang Malai oleh beberapa bangsa lain tapi orang Arab cenderung memanggil orang Melayu sebagai Bani Jawi. Orang Malai (orang bukit atau gunung) ini mungkin telah mendiami Kemboja sebelum kedatangan Nabi Ibrahim a.s. ke situ, dan hampir pasti Keturah adalah orang Malai. Apa maknanya semua ini? Maksudnya, Melayu, Arab dan Yahudi itu bersaudara – dari asal yang sama. Tetapi siapakah Keturah?

Menurut satu versi dari sebuah manuskrip kuno, Keturah adalah isteri ketiga Nabi Ibrahim a.s. Setelah kewafatan Sarah, Nabi Ishak a.s. telah merayu Nabi Ibrahim a.s. untuk berkahwin dengan ibu angkat beliau dari kerajaan Champa Kuno (bukan Champa Baru di era Angkor). Akhirnya Nabi Ibrahim a.s. bersetuju dan berkahwin dengan Keturah dan telah dikurniakan ALLAH 6 orang anak. Nama anak-anak Keturah adalah Zimran, Jokshan, Medan, Midian, Ishbak dan Shuah . Anak-anak mereka inilah menjadi pengasas kepada bangsa Melayu. Melayu diambil dari perkataan 'Mala' (nama bangsa asas Keturah).Lihat, nama ini sama dengan nama yang tertulis dalam manuskrip yang dikaji oleh Ralph Olssen.

Bukan itu sahaja, keturunan Keturah inilah yang ramai tinggal di Tanah Melayu, Sumatera, Jawa, Borneo, Sulawesi dan Mindanao. Kesemua tempat ini merupakan tempat yang mempunyai tulisan purba yang diadaptasi dari tulisan Semitik Purba (termasuk di dalamnya tulisan Aramaik Kuno dan Ibrani). Tulisan Rencong adalah tulisan rasmi Melayu. Jawa dan Bugis juga mempunyai tulisan yang hampir serupa. Agama rasmi Melayu adalah agama Jawi. Agama Jawi adalah agama Nabi Ibrahim a.s. Jawi dikatakan ada perkaitan dengan Levi, iaitu anak kepada Nabi Yaakob a.s. Levi merupakan ketua Ulama dan ketua Rahib bagi agama Nabi Ibrahim a.s. di kalangan Bani Israel. Sejak penggalian di sebuah daerah di Jordan menemukan kota purba yang bernama Jawi/Jawa (Jevi), minat sarjana Barat untuk mengkaji bangsa Mala semakin kuat. INGAT, YAHUDI/BANI ISRAEL BUKANLAH MELAYU TETAPI KEDUA BANGSA PURBA INI ADA INTERAKSI ANTARABANGSA PADA MASA SILAM.

Keturah bukanlah Melayu. Walaupun beliau melahirkan bangsa Melayu, Keturah adalah daripada bangsa Mala. MELAYU ADALAH BANGSA MALA + (YANG MEMPUNYAI DARAH KETURUNAN NABI IBRAHIM A.S). Sekiranya kita lihat orang-orang asli seperti Mahmeri dan Jakun, bahasa mereka adalah diambil dari bahasa Mala. Semua bangsa seperti Mahmeri, Jakun, Iban, Kadazan, Melanau, Bajau, dan seumpamanya adalah merupakan bangsa asal Mala. DNA bagi bangsa ini adalah 01m-19a. Ini menerangkan Keturah mungkin berasal dari satu kerajaan purba yang sedia ada di Timur ketika zaman Nabi Ibrahim a.s. (ada versi yang mengaitkan 'Mala' dengan 'Mon') tetapi ini bukan kaum Mon pada hari ini kerana pertama kaum Mon pada hari ini bukanlah Melayu pada ertikata sebenarnya dan yang kedua jika terdapat 'benang-benang merah' sekalipun antara Mon dan Melayu ia adalah proses asimilasi Mala/Melayu yang kompleks dengan etnik-etnik Indochina. Perlu diingat Melayu juga boleh kehilangan identiti mereka akibat penjajahan, perang atau pemaksaan budaya seperti yang berlaku pada orang Melayu di Cape Town, Filipina, Thailand dan sebagainya. Jadi orang Mon pada hari ini bukanlah Melayu pada ertikata sebenarnya kerana akibat percampuran etnik yang kompleks walaupun cendekiawan mereka masih mencari-cari kerajaan purba mereka yang dinamakan 'Suvarnabhumi'-menunjukkan mereka mungkin masih mahu menjejak moyang Mala mereka).

Jika kita lihat DNA Melayu Kedah dan Iban, kedua-dua mereka mempunyai persamaan. Tetapi kenapa Melayu Kedah (mewakili kepada semua Melayu di semenanjung dan Indonesia yang pernah mempunyai peradaban dan kerajaan) lebih bijak dan segak? Ini adalah kerana mereka daripada keturunan Nabi Ibrahim a.s. dan Keturah. Begitu juga Melayu Selangor, Perak, Johor dan lain-lain serta Mahmeri. Kedua-dua puak ini mempunyai DNA yang serupa. Namun Melayu Selangor jauh lebih bijak dan segak daripada Mahmeri. Punca perbezaan adalah daripada genetik Nabi Ibrahim a.s. Jadi jika kita menjejak Melayu dari susur galur Mala Kuno (iaitu jurai Keturah dari kerajaan misteri dari Timur Jauh ini), jejak akan menjadi lebih kompleks, merangkumi persoalan Ophir, Tanah Punt (The Land of Gods-nenek moyang Firaun Purba), kerajaan-kerajaan misteri sezaman atau lebih tua dari era Nabi Ibrahim a.s. dan Akkadia-Babylon hinggalah era sebelum Banjir Besar, Lemuria dan Atlantis. INI ADALAH KISAH YANG LAIN. MISTERI YANG LAIN.

Jawab soalan ini. Bagaimana Ptolemy boleh mengetahui peta lengkap Semenanjung Tanah Melayu pada abad kedua Sebelum Masehi berserta gelaran Golden Chersonese (Semenanjung Emas)? Padahal mengikut sejarah moden orang-orang Barat hanya sampai di dunia sebelah sini selepas ekspedisi penjelajah Sepanyol dan Portugis seperti Magelland. Ada misteri di situ. Sama seperti Piri Reis yang membuat peta paling misteri di dunia berdasarkan manuskrip peta-peta kuno, Ptolemy juga mendapat sumber yang sama, dari manuskrip peta-peta kuno lama sebelum era Yunani. Sebahagiannya dari era Firaun kuno (ingat, perpustakaan Iskandariah yang terkenal, yang menyimpan sejumlah besar manuskrip purba).

Namun Mala bukanlah bangsa asal. Mala mempunyai 'benang-benang merah' dengan bangsa Scythia. Scythia merupakan bangsa asas kepada semua puak Eskimo, asli Yunan, asli Dai, asli Taiwan, hingga ke kaum Ainu di Jepun dan suku misteri di pulau-pulau Jepun sebelum kedatangan kaum Yamato (kaum dominan Jepun pada hari ini), Lembah Mekong, Tanah Melayu, Borneo, Sumatera, Jawa, Sulawesi , Filipina, Pasifik , Madagascar dan Amerika Latin.

Scythia merupakan sebuah bangsa nomad berkerajaan yang berasal daripada Asia Tengah (ingat Teori kapak Tua dan bangsa Kambuja?) berhampiran dengan Laut Hitam. Kaitan antara Melayu dengan Scythia telah dirumus oleh seorang arkeologis Eropah di sekitar tahun 1830an lagi. Maka ada kemungkinan Scythia merupakan bangsa asal daripada Nabi Adam a.s. Ini kerana Nabi Adam a.s. mempunyai 22 pasang anak,atau bermaksud 22 bangsa asas (kemungkinan dari kajian setakat ini).

Kambuja, Aryan, Mala, Manessah, suku Sakya dan Buddha.

Bangsa Mala itu memang bukan dari Yahudi. Perlu diingat Yahudi itu dari lelaki bernama Yehudah(Anak Nabi Yaakob a.s yang berkomplot dengan abangnya Shimon(Simeon) untuk membunuh Nabi Yusof a.s.). Sedangkan hipothesis dari Ralph Olsen mengatakan Bangsa Mala ini dari Bani Menasseh anak kepada Nabi Yusof a.s ini jelas bila kajian DNA telah dilakukan pada puak 'Bani Menasseh' di daerah Assam, Burma telah mengesahkan mereka ada DNA bangsa Israel. Daerah Assam adalah laluan Mala-Deutro@bani Menasseh yang lari dari peperangan Assyrian yang membumihanguskan Kota Nineveh kerajaan Judah. Kajian mengatakan Bahasa Melayu juga wujud di daerah Assam.Oleh kerana itu, bangsa Mala yang sifatnya tidak menyenangi 'Yahudi' ini memang ada kaitan dengan sirah Nabi Yusof a.s yang dibuang dalam perigi oleh saudaranya iaitu Shimon dan Yehudah.

Disini adalah ditegaskan sekiranya bangsa Mala ada bloodline dengan bani Menasseh (Keturunan Nabi Yusof a.s@Joseph), maka layak lah digelar berketurunan Bani Israel bukan Yahudi. Kerana Bani Israel itu bertebaran luas di bumi ini yang mana ianya lahir dari 12 anak keturunan nabi Yaakob a.s, sedangkan Yahudi hanya salah satu suku kaum dalam ras bani Israel. Samalah dalam kes pendita Yahudi mengatakan bahawa Nabi Ibrahim a.s. itu Yahudi, lalu Allah SWT tegaskan baginda bukan Yahudi. Mana tidaknya, Yahudi hanya salah satu suku kaum dari Bani Israel yang wujud lama selepas Nabi Ibrahim a.s. Seperkara lagi bangsa Israel bertebaran hingga ke bumi Afrika dan puak Lembah Afrika memang ada genetik Israel dari Bani Benjamin@Bunyamin iaitu adik kepada Nabi Yusof a.s malahan di China pun ada keturunan Isarel yang dah bercampur dgn bangsa Cina iaitu Puak Cina Kaifeng.

Jadi Lost Tribe Israel memang lari ke sebelah Asia melalui 'Laluan Sutera' untuk turun ke Yunnan, Mekong dan Indochina hinnga terserap dalam bangsa Mala (Hari ini pegang syariat Nabi Muhammad s.a.w.  yakni Islam). Ada yang terpisah ke China lalu membentuk komuniti Kaifeng.
Peta Laluan Sutera

Jadi bani Israel merangkumi keturunan Nabi Ibrahim turun kepada Ishak lalu Yaakob dan turun kepada seluruh 12 anak nabi Yaakob a.s., jadi pengkhianatan Yahudi (Perisitwa Samiri dan Sapi) adalah pilihan puak Yahudi itu sendiri tiada kaitan dengan ras Israel lain yang masih memegang syariat mentauhidkan Allah Taala.

Kajian projek genome oleh Rabbai Jacobovici telah dilakukan untuk mengesahkan hipothesis Dr. Ralph Olsen berkenaan Israel DNA variant dalam Bangsa Mala (rujuk website beliau, link: www.mormonslocation.com). Projek genome itu dijangka lengkap dalam masa 5 hingga 10 tahun akan datang khusus untuk menjejaki lost tribe disebelah South East Asia region.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 
Kajian ini hanyalah satu kajian untuk mencari asal-usul Kaum Melayu. Tidak perlu kita percaya bulat-bulat tentang kajian ini, hanya jadikan ianya satu bahan bacaan kerana tiada bukti sahih dari Kaum Melayu dan Islam sendiri, hanya berpandukan pada kajian barat dan orang-orang yahudi. Wallahua'lam.


Tetapi sebagai orang Islam, saya berharap dan berdoa kepada Allah SWT supaya kita adalah Muslimin & Muslimat yang akan berada di samping Imam Mahdi di hari kebangkitan nanti. Insya'allah.

96 comments:

  1. interesting read.....who (really) knows what the truth is? wallahu'alaaam....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Post nie mengarut sebenarnya!!! Kaum Israel dan Yahudi berpegang pada JURAI IBU atau METRILINEAL, keturunan Israel dan Yahudi disambung oleh SAKA perempuan bermula dari Siti Sarah moyang mereka.

      Lelaki Israel dan Yahudi yang berkahwin dengan perempuan yang bukan dari 2 keturunan tsb, anak-anak mereka tidak dikira sebagai Israel dan Yahudi.

      Maksud hilang di sini bukan KETURUNAN YANG HILANG tapi hanya sekadar menjejak SALASILAH KELUARGA!!!

      Istilah BANGSA atau KETURUNAN Israel dan Yahudi

      Delete
    2. Awak kata mengarut, tapi fakta awak ada rujukan atau sumber x?

      Delete
    3. Dlm pemerhatian saya apa yg sdr Zainudin Jani bentangkan dlm komennya nampak bernas dan radikal, apa kata kita mulakan semula kajian tentang asal usul Melayu nie berlandaskan dari hujah beliau? Sekadar cadangan...

      Delete
    4. ih ndakk mauuuuu dah jadi turunan kaum pembunuh para nabi !!! hehe

      Delete
    5. Kena ingat juga, bahawa ianya juga keturunan para nabi....Bermula dengan Nabi Ibrahim a.s. Bukan semua Bani Israel yang jadi zionis, yang masuk Islam pun ramai.

      Delete
    6. Dan..keturunan yg sama.. Dr nabi Ibrahim.. Bukn kaum. Yg sama.. Jd Nabi Ibrahim. As plus Qaturah.. Ktrunan yg baik sgt.. Hi gga skrng.. Sya bersyukur skali.jika benar...

      Delete
    7. Surah 14 Ibrahim, Ayat 39-39

      اَلۡحَمۡدُ لِلّٰهِ الَّذِىۡ وَهَبَ لِىۡ عَلَى الۡـكِبَرِ اِسۡمٰعِيۡلَ وَاِسۡحٰقَ​ؕ اِنَّ رَبِّىۡ لَسَمِيۡعُ الدُّعَآءِ‏ ﴿14:39﴾


      (14:39) All praise be to Allah Who, despite my old age, has given me Ishmael and Isaac. Surely my Lord hears all prayers

      Isteri Nabi Ibrahim AS hanya 2, Siti Sarah & Siti Hajar

      Putera Ibrahim AS juga 2, Ismail AS & Ishak AS

      Aamiiin

      Delete
  2. menambahkan lg sedikit pengetahuan terutamanya susur galur bani israel dan kaum yahudi ini.

    ReplyDelete
  3. SUNGGUH MENARIK.. ORANG MELAYU YANG MEYEMBELIH YAHUDI ZIONIS NANTI MESTILAH ORANG YANG MENDIRIKAN SOLAT DAN MEMBUAT AMAL MAKRUF NAHI MUNGKAR..KALAU TAK JANGAN MIMPI LAH NAK MENGHAPUS YAHUDI JAHAT.

    ReplyDelete
  4. sama la ngan hitler pown sembelih jugak si zionis ni..hahaha

    ReplyDelete
  5. sebenarnya, ada perbezaan diantara yahudi dengan zionis...yahudi adalah bangsa & agama kepada kaum yahudi tetapi zionis pulak bleh terjadi kepada sesiapa saje...asalkan dia menyokong kepada pembentukan israel, pembunuhan kaum muslimin dan berbagai2 lagi jenis bentuk perhancuran...sedangkan sesetengah kaum yahudi menolak/melarang/menentang pembentukan negara israel kerana mereka sedar bahawa kaum meraka dilarang utk membentuk sebuah negara mererka sendiri...wallahua'lam...

    ReplyDelete
    Replies
    1. nice comment... where do u get that kind of info? can u prove it?

      Delete
    2. adehhh dah terang bertulis dalam al-quran dalam surah albaqarah ayat 120.
      Orang-orang Yahudi dan Nasrani tidak sekali-kali akan bersetuju atau suka kepadamu (wahai Muhammad) sehingga engkau menurut agama mereka (yang telah terpesong itu).al-baqarah 120

      Delete
  6. Ada satu ayat dalam al quran.. bani israel telah berhijrah ke timur bumi..tanah yg telah di berkati.. oleh Allah ......... jadi kedamaian yg di rasai disini bukan kerana rakyat yg berbeza agama dan keturunan ini bersatu tetapi ia adalah kerana rahmat dari Allah .. dan penghijrahan tersebut berlaku setelah kaum tersebut diselamatkn oleh nabi musa a.s..

    ReplyDelete
    Replies
    1. tidak lengkap... sila baca surah Al-Araf bermula dari ayat 137 dan seterusnya.. Kisah bani israel yg diselamatkan oleh Nabi Musa a.s.
      dan kesesatan apabila ketiadaan Nabi Musa a.s. sehingga mendatangkan kemarahan Nabi Musa a.s. pada Nabi Harun a.s.

      Delete
  7. Israel ini adalah satu bangsa..tetapi bangsa israel yang jahat yang membunuh islam ini adalah ZIONIS,ZIONIS ini adalah bangsa yang mengamalkan kitab TALMUD yakni kitab yang sesat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Israel bukan bangsa...israel tu nama tempat. yahudi yang sebetulnya

      Delete
    2. Israel adalah nama Timangan (nama manja) yang Allah berikan kepada Nabi yaakob.

      Delete
  8. Sudah tentu manusia-manusia dibumi mempunyai iras2 DNA yg sama.. kerana ALLAH telah menyatakan Di Dalam AL-Quran.. Nabi Ibrahim adalah bapa manusia. Bermakna pecahan bangsa-bangsa di dunia sekarang ini adalah daripada keturunan Ibrahim A.S. Dan Israel pula nama lain kepada Nabi Yaakob a.s. Wallahu'alam.. hanya Allah yang mengetahui.

    ReplyDelete
  9. saya pernah dengar seorang tua cerita,orang melayu berasal dari keturunan nabi ibrahim.zaman dulu nabi ibrahim mai nusantara naik kuda,baginda kawin dengan seorang perempuan jawa bernama siti mastura,lalu dikurnia seorang anak lelaki diberi nama Burma,juga mejadi nabi bila dewasa,nabi Ibrahim telah buka sebuah negeri untuk anaknya nabi Burma,lalu diberi nama tanah bersempena namanya iaitu tanah Burma.sebelum nabi Ibrahim pulang ke negeri baginda,lalu berpesan pada nabi Burma tanah ini hendaklah dijaga baik baik jangan diberi pada orang lain.nabi Burma itulah orang melayu yang pertama.iaitu israel + jawa=melayu.ini teori saya sendirila .pakcik yg cerita tu tak cakap israel+jawa=melayu.cuma dia cakap itulah asal melayu.saya tak ingat semua cerita tu,sebab pakcik tu cerita terlampau panjang,dari lepas isyak sampai ke subuh,itu pun belum tamat.kami 4_5 orang yg dengak sarenda,tak larat nak dengak dah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Penghuni pulau Jawa tu asalnya kaum natif teramat primitif bercampur dengan kaum primitif Mala yang dikutip dari berbrlelas ribu pulau dijadikan buruh paksa, kuli pahat dan pikul batu bina candi-candi dan kuil-kuil, petani, penternak, nelayan dsb. Manakala kaum perempuan pula dijadikan babu dan ada diantaranya dijadikan hamba seks di zaman kerajaan HINDU+BUDDHA Maharaja Jayawara keturunan Melayu Brahma/Ajaran Ibrahim yang berkahwin dengan Puteri Hindu Buddha. Pulau Nusakambangan asalnya dipanggil Pulau Jayawara dan masyarakat pulau dipanggil Wong Jayawara (kini Jawa) bermaksud hamba abdi Jayawara. Maharaja, Raja-Raja, Pembesar Negara, Orang Kenamaan dan bala tentera Jayawara semuanya berbangsa India dan Indocina/Kambodia, Campa, Laos, Thai dan Burma. Perhatikan saja wajah orang Jawa...rata-rata mirip Kambodia dan campuran India dan Indocina. Begitu juga dengan budaya masyarakat Jawa yang hingga kini masih kental dengan pengaruh hindu buddha seperti Wayang Kulit, Tarian Jawa, Manahora, Gamelan, Dangdut, Kuda Kepang dsb. Bukan itu saja di Pulau Jawa masyarakat di sana masih mengejalkan nama yang berunsur Hindu Buddha seperti sebutan Karno, Karto, Kartini dan entah apa lagi Nonok contohnya yang tidak langasung menampakkan ciri-ciri Islam.

      Delete
  10. kire hitler bunuh yahudi ni sebab nak mencari & membunuh yahudi yg hilang 2 ek ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ad dengar ceramah ustaz auni tuan2 boley cari dalam youtube..dalam ceramahnye berkata hitler sbnarnye dri kaum yahudi...kaum yahudi sebenarnya ad 12 orag dari nabi yaakub..tp di sebabkn meraka ni dlu penah diserang org bangsa lain sehinga ramai yang mati kaum yahudi dan ad beberapa org yang dpt selamatkan diri..kemudian jadilah yang ke 13 bangsa yahudi..yg 13 ini lah yang zionis..hitler membunuh yahudi yang baik ketika itu sedangkn dia berasal dari bangsa yahudi ke 13..nk tau lebih lanjut sile bukak ceramah ustaz auni..mana yg silap sy mintak maaf hanya manusia biasa..

      Delete
  11. Pernah dulu berlaku satu percubaan pihak Zionis utk mencuri masuk ke makam Nabi Muhammad (s.a.w.) tapi tak berjaya. Katanya kerana nak kaji DNA beliau. Apa tujuan utama meraka dan apa akan jadi kalau mereka bebenar dapat tau? Sedangkan pihak Gereja Vatican sendiri pun terlibat dalam konspirasi membunuh semua salasisah keturunan Nabi Isa (seperti yang diceritakan dalam filem Da Vinci Code).....

    ReplyDelete
  12. Daripada al-Hasan, bahawa Nabi SAW menyebut bala yang akan menimpa kaum keluarganya, hinggalah Allah mengutuskan Panji-panji Hitam dari Timur. Sesiapa yang menolongnya akan ditolong pula oleh Allah. Sesiapa yang menghinanya akan dihinakan pula oleh Allah, hinggalah mereka mendatangi seorang lelaki yang namanyna seperi nama aku. Mereka pun melantiknya memimpin mereka, maka Allah pun membantu dan menolongnya.
    (Nuaim bin Hammad)

    ReplyDelete
  13. mengarut.. artikel angkat bakul.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sekadar bahan bacaan ja bang oooii...kalu kamu islam berpegang teguhlah padanya..Ia adalah nikmat yang besar dari Allah...kalu kamu bukan islam mudah2 Allah memberi hidayah keatasmu..kerana hanya Allah sahaja yang berkuasa memberi hidayah..

      Delete
  14. Tak kira apa bangsa dan keturunan manusia di pandang dari segi keimanan dan ketakwaan kepada Tuhan. Isu yang timbul mengapa perlu dikaji atau dibaca kitab-kitab orang kafir yang nyatanya musuh Islam. Kenapa tidak Al Quran dijadikan sumbar bahan bacaan sedangkan ianya terbukti lengkap dan sesuai sepanjang zaman. Sesungguhnya manusia itu dalam kerugian kecuali mereka yang beriman dan beramal saleh dan menasihati supaya mentaati KEBENARAN dan menasihati supaya menataati kesabaran. Adakah kebenaran dalam kitab-kitab kafir ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dlm banyak2 komen....komen ni la yg paling bagus skali..aq sokong ko 100%...komen yg lain mcm hampeh temasuk artikalnya skali,,,Al-quran yg terang jelas lg nyata korang ragu2 nak amalkan....x payah ler kaji bende yg x mendatangkan faedah ni...meluat aq tengok...

      Delete
    2. IGNORANT IS SELFISH! Tidak salah utk kita ambil tahu tntg kajian barat. Supaya kita sedar apakah penilaian mreka thadap org islam. Kenapa kajian bkenaan ni dpt tntg tp Buku sejarah sekolah rendah dan menengah tingkatan 4,5! yg menceritakan tentng zmn paleolitik, neolitik, gangsa. Org trima bulat2 je..sedangkn umat islam semua tahu manusia pertama d muka bumi adalah Nabi Adam..tanpa kajian2 sbgini, kita akn terus jahil..tidak akn dpt bezakan yg mana benar dan yg palsu. Dr kajian2 begini la org2 biasa yg bukan pengkaji al-quran,yg tiada masa baca tjemahan quran akan mula pegang quran utk sahihkan adakah kajian ini benar...
      Apa pn ini sekadar pendapat sy..
      "manakan pokok bergoyang, kalau tiada angin.."
      Sebelum ada tipuhelah,kepalsuan, pasti ada yg benar jd rujukan utk diubah oleh org2 yg sesat..

      Delete
  15. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  16. betul...saya sendiri keturunan melayu champa di kemboja....rupanya melayu di Malaysia banyak keturunan dari sana. Di kelantan Pengkalan Chepa merupakan pengkalan champa. Kebetulan, abang ipar saya di Bangi mengakui keturunan melayu kemboja.....saya berminat dengan sejarah, ideologi dan bangsa ni.......saya pelik, kenapa muka saya & keluarga saya sedikit cantik & tidak menyerupai cina india serta mahupun siam (kerana saya berjambang, muka lebar dan kulit putih)....sama juga dengan sedikit keluarga saya. Ayah saya juga asalnya org besar di Kemboja dan belajar perubatan sebelum ditindas komunis.... saya terkejut membaca artikel mengenai melayu champa dikaitkan dengan yahudi disebabkan saya baru menelaah sejarah Nazi, Jerman, Isa, Yahudi dan Rothschild....memang menarik & berkaitan diri saya selaku bangsa Melayu Champa. Saya harap boleh berkongsi dgn lanjut & ini email saya. mohamadnawir@yahoo.com.my 0132551340

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ini adalah penulisan yang kurang cerdik. Saya rasa saya hanyalah mewarisi darah caucasian berunsur daripada kolonial Perancis semasa di Kemboja. Saya tarik kata-kata saya di atas semula. Please remove the comment above ya admin

      Delete
  17. Penghuni dataran bukit yang terpisah dan terputus hubungan akibat banjir besar yang membinasakan kaum penghuni dataran bawah kaum Tlumer/Lumerian di zaman Nabi Nuh dan terselamat dari ribut pasir yang membinasakan kaum Add/Atlantis di zaman Nabi Hud.

    ReplyDelete
  18. Bangsa Mala/Malayo Polinesia di seluruh kepulauan Indonesia, Malysia, Siam, Thai, Mynmar, Laos, Campa, Kambodia dll bkn dri keturunan Bani Israel yang hilang malah langsung tiada hubung kaitnya. Bangsa Mala adalah kaum primitif penghuni dataran bukit yang terselamat dari banjir besar yang membinasakan kaum dataran bawah, kaum bertamadun tinggi Tlumer/Lumerian di zaman Nabi Nuh dan ribut pasir yang membinasakan kaum Add/Atlantis, penghuni dataran rendah di zaman Nabi Hud. Bangsa Mala telah terpisah di berbelas ribu pulau dan terputus hubungan antara satu dengan yang lain dan menjadi semakin primitif sehinggalah ditamadunkan oleh putra putra Nabi Ibrahim dengan Ibu Keturah dengan Agama Ajaran Ibrahim dicelah celah kepesatan Agama Hindu dan Budha yang juga membawa tamadun ke berbelas ribu pulau pulau besar dan kecil.

    ReplyDelete
  19. Ahlul-Bait lahir dari Nasab Ibu ke Nasab Ibu. Putra Ahlul-Bait yang lahir dari Nasab Putri akan putus Ahlul-Bait pada keturunan seterusnya. Maksudnya: Putri/Putri yang lahir dari Putri Putri Rasulallah SAW. Putri Putri yang lahir dari cucunda perempuan Rasulallah SAW. Putri Putri yang lahir dari cicit perempuan Rasulallah SAW dan seterusnya. Mana mana Putra yang dilahirkan oleh mana mana Putri itulah yang bergelar Ahlul-Bait...sehingga sampai saatnya lahir Muhamad bin Abdullah.

    ReplyDelete
  20. Haha,bodohnya penulis blog ni.nak tergelak pun ada nampak analisis yg tidak jelas hanya berlandaskan andaian sendiri.wkwkwk

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sabar jgn memaki xbertempat..penulis blog dh pun mengingatkan jgn percaya bulat-bulat tetapi jdikan ia sbg bahan bacaan...bagi sy bagus penulis ni cuba jugak untuk mencari kebenaran walau pon salah dari orang yg xmau mengkaji tapi suka mencemuh kelemahan orang lain...cori juz advise..as a muslim we need to take care ur behaviour..

      Delete
  21. Kerajaan dan Bangsa Mala beratus tahun sebelum Masehi menganut AJARAN IBRAHIM ajaran menTAUHIDkan MAHAPENCIPTA tidak menyembah patung maupun berhala. Ajaran Ibrahim disebarkan oleh Raja Agung Iskandar Zulkarnaen di Selatan dan Utara India, kemudian ke Campa sebelum KEDAH TUA. Kerajaan dan Bangsa Mala yg menganut Ajaran Ibrahim satu satunya ajaran yg mengamalkan IBADAH KORBAN ini digelar MALA-UR (UR adalah nama negara tempat kelahiran Nabi Allah Ibrahim AS, di bawah Kerajaan Celdina, seperti yg diwartakan oleh Admin blog ini). Ajaran yg disebarkan diperingkat awalnya melalui Jalan Sutera ini kemudiannya dikembangkan ke pulau pulau seberang setelah Kerajaan Miritim diperkenalkan. Kerajaan Kedah Tua diperingkat awalnya menjalankan pendatbiran dengan mendirikan 1 kerajaan Besar dan 2 Kerajaan Kecil. Kerajaan Besar Kedah Tua berpusat di Kattaram Kutei manakala 2 Kerajaan Kecil berpusat di Kattaram KANDIS dan Kataram Jambi (kini Kedah, Kampung Hutan Kandis dan Kampung Bukit Jambi, Kedah). Kerajaan KANDIS dan Kerajaan JAMBI juga turut berdiri di SUMATERA. Ajaran Ibrahim juga turut diterima oleh KERAJAAN LANGKASUKA KUTAI, KERAJAAN PAHANG TUA (Kuantan), TERENGGANU TUA dan JOHOR KUNO. Kerajaan Kerajaan tersebut juga mendirikan Kerajaan berkembar di Kalimantan, Kuantan Sengigi, Sumatera, Terengganu Riau, Sumatera dan Johor Riau, Sumatera. Manakala Kerajaan Jawaka pula menerima Buddha, Kerajaan Grahi menerima Hindu dan Merdalong Medang juga menerima Hindu. Ketiga tiga Kerajaan berkenaan bergabung menyerang Kerajaan Langkasuka Kutai, akhirnya tewas apabila Kerajaan Langkasuka berpadu tenaga dengan Kerajaan Pahang Tua, Terengganu Tua dan Johor Kuno. Kerajaan Jawaka lari ke pulau lalu mendirikan Kerajaan Jawa. Kerajaan Grahi juga lari ke pulau yg sama mendirikan Kerajaan Sunda, manakala Kerajaan Merdalong Medang pula mendirikan Kerajaan Medang Kamulan juga di pulau yg sama.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Menurut Ibm Khatir, Kitab Tarikh Al Hukama, Sami bin Abdullah Al Maghluth dll berlandaskan Al Quran sepakat menyebut: TAMADUN MANUSIA BERMULA DARI NABI IDRIS AS, baginda diutus buat kaum Nabi Syits AS jurai Qabil, putera Adam AS. Nabi Idris dilahirkan di MUnaf/Memphis dan digelar HurMUs Al Haramisah, manakala pengikut baginda dipanggil kaum Hurmus/Mus/Mu atau dikalangan kafirun laknatullah dikenali sebagai kaum LeMUria. Nabi Idris AS dianugerahkan dengan berbagai bagai kepandaian dan kemahiran antaranya: mengukir segala jenis batu permata, melukis, menulis, berfalsafah, mengira, mengukur dan menjahit serta yg paling utama berpengetahuan tinggi dalam ilmu kebintangan. Di zaman baginda telah terdapat 72 pecahan kaum dan bahasa dari pecahan 22 pasang anak anak Adam AS serta telah menggambarkan 188 buah kota di atas lempeng tanah liat dan logam. Baginda juga bertanggung jawab meletakkan 4 raja di 4 penjuru dunia dengan 4 perbezaan cuaca dan rupa bentuk dataran: Bawah, Atas, Bukit dan Tinggi. Kaum Mu yg menghuni 4 penjuru dunia dataran bawah bertukar menjadi angkuh, sombong, bongkak, kufur dan mungkar setelah diajarkan berbagai ilmu oleh Nabi Idris AS...berkesudahan dibinasakan Allah dng banjir besar yg membenam secara mutlak seluruh penghuni dataran bawah di zaman Nuh AS. Bermula dari kejadian tsb maka terpisahlah 72 pecahan kaum dengan bahasa masing masing diberpuluh ribu pulau, tanah besar dan benua benua...ANTARANYA adalah PENGHUNI DATARAN BUKIT atau KAUM MALA yg terpisah diberbelas ribu pulau dan tanah besar dengan asas bahasa yg dipanggil Mala-yo Austronesia. Kaum Mala menerima AGAMA HANIF, AJARAN IBRAHIM yg disebarkan melalui JALAN SUTERA oleh penutur bahasa INDO-IRANIAN dan INDO-ARYA dari jurai Ismail AS ( Nabi Ismail dianugerahkan 12 putera dan 1 puteri, SAKA dan BAKA dari jurai puteri Ismail AS amat digeruni oleh Yahudi dan Kafirun laknatullah, sehingga sanggup mencipta keturunan ghaib yg tak disebutkan langsung dlm Al Quran tentang isteri ke3 Nabi Ibrahim AS dan 6 putera putera invisible yg disebut dlm perjanjian lama). Bahasa campuran Mala-yo Austronesian, Indo-Iranian dan Indo-Arya kemudiannya dijadikan IBU pada Bahasa Sanskrit, begitu juga dng Tulisan Pallawa iaitu tulisan rasmi Kaum MALA-UR yg berasal dari Persia dan Pahlavi juga turut dijadikan INDUK pada bahasa Sanskrit. MENJEJAK MELAYU HARUS BERMULA DARI LANGKAH ISLAM...Rasulallah SAW adalah penutup dan pelengkap AGAMA HANIF, AGAMA ISLAM merupakan matlamat akhir keNABIan Adam AS yg diturunkan pada Idris AS, Nuh AS, Ibrahim AS dan Ismail AS. Amat tidak wajar menjejak keRASULAN Muhammad SAW dan Islam menerusi jurai Ishak AS, kerana Nabi Nabi dari jurai Ishak AS hanya dikhususkan buat Bani Israel. Wassalam. Psst: Jangan percaya walau sebaris ayat tulisan tulisan kafirun laknatullah, kayu pembakar api neraka tentang Nabi Ibrahim AS, begitu juga dengan kajian mereka tentang Melayu. Saya telah membaca hampir kesemua buku buka lanknatullah termasuk tulisan Duarte Barbosa dan Emanual Godinho, begitu juga dng tulisan 2 prof tempatan yg wajib dipotong lidah dan dicungkil ke2 biji mata mereka. Nyata TERSASAR! TERPESONG! MENYIMPANG DARI LANDASAN AL QURAN.

      Delete
  22. Ya! Ismailiat bkn Israeliat...dari JURAI ISMAIL AS bkn JURAI ISHAK AS ayah Yaakub AS...Ralph Olssen PEMBOHONG!!! PENIPU BESAR...SEBESAR HUTAN PAHANG!!! Lakanatullah 101% pembongak!!! Lemuria yg terbenam du dasar laut dikatakan Atlantis. Kaum Aad atau Atlantis yg terbenam dibawah padang pasir akibat ribut pasir dikatakan juaga terbenam di dasar laut!!! Sejak Adam AS diturunkan ke bumi hingga sekarang hanya dalam sekitar 10 ribu tahun dikatakan terdapat penemuan fosil manusia lebih dari 70 ribu tahun, malah berjuta tahun...APA BANGKAI BERNYAWA punya orng pun kita tak tau diarang nih!!! Yang sialnya plak para prof Islam dok boleh percaya plak tu... apalah punya BENGAP! SANGAP n BAHLULLIKUL punya orang!!! Bahasa Melayu diserap dlm bhs Sanskrit dikatakan Bahasa Melayu celok Bhs Sanskrit. Tulisan Pallawa yg nyata nyata berasal dari Parsi dan Pahlavi dikatakan kepunyaan Sanskrit...mereka percaya!!! Bangsat punya laknat yg dilaknati!!! Kerajaan dan bangsa awal Melayu menganut Agama Hanif dikatakan menganut agama menyembah matahari, buddha...hindu...mengong ke apa??? Yang peliknya meraka bangga bila nenek moyang mereka dilaitkan dng Hindu Buddha.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Rasanya ada 3 mangkuk berayaun pengkhianat AGAMA dan BANGSA yg patut dicincang lumat buat bagi makan ayam daging...manusia 3 ekog yg percaya adanya kota kuno melebihi 700 ribu tahun, fosil manusia beratus ribu malahan jutaan tahun dan entah berapa juta ton lagi dosa pombohongan mereka, termasuk pengkaji UKM yg kata nenek moyang Melayu beragama Buddha dan Hindu tu...yg paling lumat dicincang si UKM nie...suruh Mamat tu kaji istana istana dan rumah rumah asal Melayu di Riau, Kampar, Inderagiri, Jambi dll dan amati TAPAK, PELAPIK TIANG, TANGGA dll...sama tak dengan peninggalan tapak yg si mangkuk UKM anggap CANDI tu??? Perhatikan jugak TAKUNGAN AIR DIRAJA, BALAI RONG SERI DIRAJA, KOLAM SANTAI DIRAJA dan GELANGGANG DIRAJA KERAJAAN MELAYU DULU DULU...SAMA TAK DENGAN YG DIANGGAP CANDI di Lembah Bujang tu...yg Abdullah Zakaria dan Mohamed Anuar dua ekog nie pun samo gak!!! BUTA! TULI! PEKAK! sughoh malaun tenggek dua ekog tu kaji Al Quran...sejak Nabi Adam AS diturunkan sampai sekarang berapa tahun jarak umurnya...tpi klu si malaun tu percaya ada manusia lain sebelum manusia pertama bernama Adam AS x taulah apo nk dikato!!! Atau mintak je diarng kluak dri Islam klu x prcaya dng berita Al Quran. Atau cmpakkan je diarang ke Indian Ocean or Atlantic ocean to join our fellow Lemurian and Atlantis.

      Delete
    2. 3 manusia tu semua bergelar Prof bro!!! Bersekongkol dng ILLUMINATI N FREEMASIONS, ka yg mengiyakan dakyah laknat yahudi...bkn tu je bahkah sistem pemerintahan Malaysia gak dipegang dek kumpulan laknat tu!!! Rta rta rkyat Malaysia dlm keadaan buta tuli, terutamanya yg Islam "bermewah mewah, berseronok, berbangga, riak dsb atas peraturan Yahudi" Ketahuilah kaum yg paling BONGKAK! ANGKUH! SOMBONG! KUFUR! MUNGKAR! yg paling daif dan hina menjadi YES MEN yahudi berselindung di belakan KERAJAAN MALAYSIA adalah yg dlunya KAUM MULIA MALA dan kini telah bertukar jdi lebih teruk dri ka LeMUria di zaman Idris AS dan Nuh AS...menurut gambaran Al Quran KAUM KE13 selepas binasanya 12 KAUM...ADALAH BANGSA MELAYU DI SELURUH KEPULAUAN MELAYU AKIBAT GEGARAN 'RING OF FIRE/LINGKARAN GEMPA, LETUPAN BERATUS RATUS GUNUNG BERAPI AKTIF DI INDON, ANCAMAN THUNAMI DAN KARAM AKIBAT KECAIRAN KHUTUB!!! YG PALING TERDEDAH ADALAH MALAYSIA...AIR SETINGGI GUNUNG, ASAP BERACUN GUNUNG BERAPI, KECAIRAN KHUTUB, SEMUANYA AKAN MEMBAKAR! MEMBENAM DAN MEMBAHAM MALAYSIA!!! Menurut gmbaran Al Quran perkara dh terlalu hampir terjadi!!! 1500 Hijrah...skarng nie dh 14+++ hjrah!!!

      Delete
    3. Melayu bukan semua turun dri susur ahlul bait jdi tak mustahil turun dari ishak juga to be more accurate manasseh..ada dua line saka dan baka

      Delete
  23. hanya sekadar ingin berkongsi..
    MELAYU itu bukan bangsa dalam ertian bangsa yang difahami oleh masyarakat sekarang..

    Melayu itu adalah kelompok manusia yang dipernamakan semula setelah ia memfardhukan semula dua kalimah syahadah pada diri dan berjanji akan menjalankan segala syariat islam pada ketika itu.

    pada ketika itu masyarakat setempat mengamalkan ajaran nenek moyang mereka iaitu menyembah berhala, lalu datanglah seorang ULAMA yang diutuskan oleh Wali Allah dan bertemu dengan RAJA setempat untuk menyampaikan perkhabaran ISLAM.

    Tetapi RAJA berkenaan pada mulanya menentang lalu menyuruh para ahli sihirnya untuk melawan ULAMA' berkenaan dan ULAMA' itu melawannya lalu memperoleh kemenagan.

    RAJA itu lalu bertanya kepada ULAMA' itu apakah kekuatan yang engkau ada sehinggakan ahli sihir terhebat aku kalah??
    ULAMA' itu pun menjawab kekuatan aku ada pada agama aku..
    RAJA itu pun terus bertanya sehinggalah RAJA itu ingin memeluk ISLAM..
    RAJA itu mengisytiharkan kepada rakyatnya bahawa DIA sudah memeluk agama baru iaitu ISLAM lalu seluruh masyarakat setempat memeluk agama ISLAM juga. Pada ketika itu lah ULAMA' berkenaan mendapat arahan daripada Wali Allah untuk mempernamakan kelompok manusia itu yang sudah menerima ISLAM dengan nama MELAYU.

    utk penceritaan lebih detail haruslah bertemu muka..
    sekian.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Emmm...betul gak tu, saya juga pernah terbaca dlm komik Doraemon yg menyebut tntang raja hindu yg peluk islam tu...dalam komik tu menyebut Maharaja Sri Indera Warman dari Kerajaan Melayu Jambi yg berpusat di Muara Sungai Saba' di Jambi di pelawa oleh utusan dari Negeri Arab untuk memeluk islam, berita itu didengar oleh Laksemana Digimon lalu mengadu pada Patih Tukimon supaya dilapurkan perkara itu pada Admiral Sameon orang kanan Maharaja Agung Doraemon. Sebaik sja Maharaja Agung Doraemon mendapat pekhabaran tentang Maharaja Sri Indera Warman memeluk isl baginda terus menggunakan kuasa 'back to future' dan terus membuat rebranding pada jenama Melayu. Ini betul tau bkn olok olok.

      Delete
    2. wah!!hebat sungguh penceritaan anda ye..semuga apa yang sy cerita kan di atas tidak benar ye..
      lihat dan tunggu sahaja perkara sebenar akan ye..
      terima kasih atas maklum balas anda..
      mcm ni la baru bleh terbongkar melayu itu siapa..
      TERBAIK!!!

      Delete
    3. Saya pernah mendengar kisah ini, dimana wali Allah yang anda maksudkan adalah syeikh muhyiddin abdul qodir jailani dan ulama itu bernama syeikh abdullah al-qumairi dimana beliau dihantar di tanah melayu pada ketika itu. Syeikh muhyiddin ini mempunyai 7 anak murid dan ketujuh2 anak muridnya ini dihantar ke seluruh dunia termasuk di tanah melayu.

      Delete
    4. ajaran agama islam di Negara ini bermula pada abad ke-5 hingga 6 melalui pedagang2 yang berasal dari Negara china. dari situlah bermulanya penaklukan islam di Negara ini...

      Delete
  24. bangsa melayu berasal dari keturunan Indonesia... kalau mereka berasal dari keturunan Bani Israel kenapa mereka menggunakan bahasa Indonesia sebagai bahasa kebangsaan...

    ReplyDelete
    Replies
    1. STATEMENT BANGANG!!! BOLEH SDR JAWAB: BERAPA TAHUN UMUR INDONESIA?!? KALU SETAKAT SETAHUN JAGUNG SELAYAK INDONESIA TU MASIH BUDAK...BELUM BOLEH BERBICARA KANG!!! BAHASA INI TELAH WUJUD DI ZAMAN NABI ALLAH IDRIS AS LAGI!!! BANGSAT PUNYA INDON!!!

      Delete
    2. burit lo bahasa indonesia..hahaha

      Delete
    3. Indon mmng dari dulu lgi bodo..mane sesat la si indon sorg dlm cte nie plak..hahaha

      Delete
    4. kepala otak ko bahasa melayu dari indon ,bodoh nya indon

      Delete
    5. bodo pnya melayu..bljar sejarah tu...tk mengaku indon sebb indon miskin...cuba ak ckp melayu keturunan barat..semua mengaku bagaikn kera di gigit semut.bangang tolong simpan

      Delete
    6. bodo pnya melayu..bljar sejarah tu...tk mengaku indon sebb indon miskin...cuba ak ckp melayu keturunan barat..semua mengaku bagaikn kera di gigit semut.bangang tolong simpan

      Delete
  25. Sibuk nak tau asal usul keturunan melayu dari mana. nak buat apa? baik korang kaji al-quran lagi bagus.. dah berapa ramai anak bangsa melayu yang hanyut.. zina, buang anak sana sini, hisap dadah. Sebab apa semua ni terjadi?? sebab sibuk "hidup melayu" kehulu kehilir... faham maksud aku? fikir2 kan

    ReplyDelete
  26. Assalam, errrr..cuma bacelah skrang inign menambahkan ilmu, tp amalan pun kene same naik jgk lah.at least penulis blog ade usaha untuk menyedarkan orang melayu yang sekarang terlalu leka dengan hiburan dan terlalu selesa dengan kehidupan yang ada sekarang.

    ReplyDelete
  27. Bhs Melayu BAKU berasal dri KEDAH, PENANG n PERLIS di Semenanjung Melayu...diterima pakai di seluruh Indonesia. Bhs rasmi Mlaysia agak pelik, kerana mengguna pakai Franca Linggua RIAU. SEPATUTNYA MLAYSIA GUNA LOGHAT KEDAH, PERLIS n PENANG...bhs baku...MANA ADA, KITA PUNYA...BKN DEPA...Mlysia plk MANE ADE, KITA PUNYE...BKN DEPE...yg peliknya knape tak sebut MAIN BOLE(A)...LAGU NUSANTARE(A)...SAMBUT HARI KEMERDEKE(A)EN???. Tpi dlm nyanyian diguna pakai bhs baku plak...mcm tu gak dlm nyanyian lagu Indon...100% gna bhs mlayu.
    Alahai....

    ReplyDelete
  28. yahudi orthodox mmg menolak zionist sbb mmg dalam torah book of vayoel moshe melarang mereka untuk mempunyai negara atau askar sendiri. zionist ni plak mmg kbyakannye sekular kalau ade yg beragama pun dorang cenderung dgn kitab talmud which is known to be man-made. apepun bace la artikel ni dgn berhemah x perlu pcaye bulat2 anyway thx author for a good reading. (y)

    ReplyDelete
  29. Adakah Allah menurunkan Rasul2nya supaya umat mereka berpecah-belah? Lihatlah keadaan kita hari ini, beragama namun sepertinya tidak. Masing2 merasakan lebih baik dari kaum yang lain. Rasul2 Allah cuma membawa satu risalah Tuhan, iaitu menegakkan sistem Tuhan di muka bumi. Tak perlu membantah2 dan berpeganglah kepada satu ketetapan bahwa tidak ada yang diembah kecuali Allah dan tidak kita persekutukan Dia dengan sesuatupun dan tidak (pula) sebagian kita menjadikan sebagian yang lain sebagai tuhan selain Allah.


    ReplyDelete
  30. Saya rasa penulis ini hanya mengikut persangkaan2 orang yg bodoh(stupid). Dan mengikut membabi buta.
    Ok, faktanya: bani israel adalah dari jurai keturunan nabi Yakub a.s. bapanya Ishak bin Ibrahim a.s. dari ibunya Hajar. Manakala Ismail a.s. dari ibunya Siti Sarah. Sungguhpun Qanturah itu adalah riwayat israiliyat (yg tertolak)

    ReplyDelete
  31. Saya rasa penulis ini hanya mengikut persangkaan2 orang yg bodoh(stupid). Dan mengikut membabi buta.
    Ok, faktanya: bani israel adalah dari jurai keturunan nabi Yakub a.s. bapanya Ishak bin Ibrahim a.s. dari ibunya Hajar. Manakala Ismail a.s. dari ibunya Siti Sarah. Sungguhpun Qanturah itu adalah riwayat israiliyat (yg tertolak)

    ReplyDelete
    Replies
    1. .Yahudi kaji bani manseh kita pula dedahkan macam-macam.Cerdik ke bodoh cara ini.Allah tutup kita pula dengan kaedah DNA memdedahkan.Diam itu lebih baik.

      Delete
  32. Kitab kafir ? Taurat zabur Dan injil kitab kafir? Belajor Dari mana Plak kitab Tuhan dikatakan kitab kafir...adoyai...

    ReplyDelete
  33. Kitab kafir ? Taurat zabur Dan injil kitab kafir? Belajor Dari mana Plak kitab Tuhan dikatakan kitab kafir...adoyai...

    ReplyDelete
  34. Akan trbit pembawa panji2 hitam drp timur jauh..
    di akhir zaman kelak...semoga kita d nusantara pembawa panji tersebut
    ..jika kita mengkaji al quran dan menghayatinya..ALLAH LEBIH TAHU..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kisah mahdi dan panji hitam xde dlm al quran bang, hanya pd hadis. Sekian

      Delete
    2. Hadis kalau dari ucapan nabi Muhammad s.a.w, memang boleh diterima.
      Hadis yg sebut panji2 hitam dari belah timur tu diucapakan oleh nabi Muhammad ke atau macam mana?
      Saya minat nak teliti asal usul bangsa rahsia Melayu ni.
      Saya ada teliti, tapi tak serius struktur perjalanan genetik orang melayu yg berasal dari utara afrika, ke timur tengah, ke Indochina dan terus ke Malaysia nusantara.
      Bangsa sytia ke apa ntah...adakah itu nenek moyang melayu yg saintis kata orang asli Senoi tu?
      Sebab senoi pun membenihkan penduduk asia timur macam Taiwan, Vietnam, China dan Jepun.
      Tapi kita melayu terus ke Thailand, Malaysia dan seantero Nusantara ni.
      Ada tak yg nak teliti sama2 ngan saya.
      Yang betul2 minat dan dah teliti sendiri, mungkin tak serius, sebab perlukan sokongan ilmu2 pengetahuan yg lain, yg mungkin kita tak tau, tapi kawan lain tau..
      Boleh email saya kamarudin.kub@gmail.com
      Saya juga youtuber, boleh search youtube Dino Zain.

      Sebab Israel ada pangkalan di Singapura..dan kenapa Israel buat video map arahkan peta malaysia sebagai the promised land.

      Delete
  35. Aihh! Tak pasal-pasal pulak aku bertanggungjawab nak bunuh Yahudi.. kalau cerita kau betul, isshhh tak boleh bayangkan dah elok-elok bangsa Melayu ni tak suka berperang, ada pulak amanah kena bunuh yahudi..

    ReplyDelete
  36. Isu keturunan bangsa Melayu pernah msok dlm Dewan Masyarakat klu xsilap.....dan fakta2 admin ade juga disebut sebahagian nya....

    Yg penting Melayu seharusnya tau yg musuh kita yg sebenarnya adalah yahudi zionis....

    ReplyDelete
  37. Isu keturunan bangsa Melayu pernah msok dlm Dewan Masyarakat klu xsilap.....dan fakta2 admin ade juga disebut sebahagian nya....

    Yg penting Melayu seharusnya tau yg musuh kita yg sebenarnya adalah yahudi zionis....

    ReplyDelete
  38. keyboard worrior ramainya... p angkat senjata selamatkan gaza lg indah dari berperang dlm ni

    ReplyDelete
  39. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  40. Nabi Yuksha As cicit kepada Nabi Yusuf As

    ReplyDelete
  41. Nabi Yuksha As cicit kepada Nabi Yusuf As

    ReplyDelete
  42. Hilter sembelih Yahudi yang baik2
    Yang jahat2 semua dia lindungi.. hilter itu adalah satu watak yang diwujudkan oleh golongan elite yang sedang menguasai dunia sekarang ..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ya betul tu.Yahudi baik ni adalah Yahudi Orthodox.Mereka termasuk dlm keturunan bani Israel yg hilang.Yahudi sekarang bkn drp susur galur keturunan yahudi.Dorang adalah drp keturunan Askhenazi(Empayar Khazar) yg asalnya beragama Paganism(Satanic).Puak2 Khazar ni mengaku diri mereka sebahagian drp 12 lost tribes of Israel.Sedangkan semua keturunan 12 lost tribes of Israel adalah berkulit hitam.Dorang peluk agama Yahudi dan rosakkan agama yahudi semata-mata nak mendapat kepentingan politik.Salah satu drp misi dorang adalah nk dptkan Jerusalem.Puak2 Khazar ni mmg bangsa yg kuat berperang.Dorang bertanggungjawab dlm pembersihan kaum Red Indian(Penduduk asal Amerika) dan kaum Yahudi Orthodox(Peristiwa Holocaust).Inila yg Allah maksudkan dlm al-Quran iaitu Yahudi yg jht(Yahudi Zionis).

      Delete
  43. Melayu bersyukurlah lahir sebagai islam..melayu juga sinonim dengan dengan islam, tak perlu pertikai dari mana asal usul keturunan kita yang penting kita dilahirkan sebagai seorang muslim

    ReplyDelete
  44. buat carian mengenai anak Nabi Yusof yg bernama ephraim..walau pun dia anak kedua tp dia diurapi lebih oleh datuknya Nabi Yaakub dan mendapat lebih keutamaan.. Dia mempunyai anak bernama Tahan.. Tahan.. Tahan.. dimanakah kita menjumpai Tahan?

    ReplyDelete
  45. Paragraph bawah ni macam bangang. Sebagai orang melayu, ni bukan lah benda yang patut dibangga kan. Ni bukan sahaja racist tapi ni pemikirang yang akan menghalang bangsa melayu gerak kedepan sebab syok sendiri. Ingat, tuhan tak buat mana mana manusia superior daripada yg lain kecuali para nabi.

    "Jika kita lihat DNA Melayu Kedah dan Iban, kedua-dua mereka mempunyai persamaan. Tetapi kenapa Melayu Kedah (mewakili kepada semua Melayu di semenanjung dan Indonesia yang pernah mempunyai peradaban dan kerajaan) lebih bijak dan segak? Ini adalah kerana mereka daripada keturunan Nabi Ibrahim a.s. dan Keturah. Begitu juga Melayu Selangor, Perak, Johor dan lain-lain serta Mahmeri. Kedua-dua puak ini mempunyai DNA yang serupa. Namun Melayu Selangor jauh lebih bijak dan segak daripada Mahmeri. Punca perbezaan adalah daripada genetik Nabi Ibrahim a.s. Jadi jika kita menjejak Melayu dari susur galur Mala Kuno (iaitu jurai Keturah dari kerajaan misteri dari Timur Jauh ini), jejak akan menjadi lebih kompleks, merangkumi persoalan Ophir, Tanah Punt (The Land of Gods-nenek moyang Firaun Purba), kerajaan-kerajaan misteri sezaman atau lebih tua dari era Nabi Ibrahim a.s. dan Akkadia-Babylon hinggalah era sebelum Banjir Besar, Lemuria dan Atlantis. INI ADALAH KISAH YANG LAIN. MISTERI YANG LAIN."

    ReplyDelete
  46. Dari tahun 2012 hingga tahun 2018 ini tidak habis2 gaduh anak2 Melayu dan Jawa tentang cerita asal usul Melayu. Katakan sahaja waAllahu a'lam saudara-saudara..takkan ditanya pun dlm kubur engkau melayu ka jawa ka? Yang nyata melayuka jawa ka kalau Islam memang bersaudara. BERDAMAILAH...KITA SUDAH BERADA DI SAAT2 TERAKHIR FASA AKHIR ZAMAN..Saudara-saudara kita dari Melayu dan Jawa saat ini sudah di negara2 Arab termasuk Turki untuk membuat persiapan meninggikan kembali Islam. TUNGGU MASA UNTUK MELETAKKAN CEBISAN2 PUZZLE TERAKHIR sebagaimana dijelaskan dalam hadith2 akhir zaman INSYA ALLAH...Jangan lupa katakan Allahu a'lam dan berserah pada Allah taala sambil membuat persiapan. Moga Allah taala membantu kembalikan agama Islam di tempatnya yang tertinggi semula. Berdamailah saudara2 semua. KITA ADALAH UMAT ISLAM DAN UMAT ISLAM ADALAH KITA...ALLAHU AKBAR!!!

    ReplyDelete
  47. Melayu dari keturunan Bani Israel yang terhilang? Aku rasa kaulah manusia terbodoh dalam dunia, mahu mengaku bani Israel. Cuba kau tunjukkan apakah sumbangan atau penemuan sains oleh bangsa melayu yang merupakan berkat @ menguntungkan umat manusia? Beda dengan umat Israel yang banyak penemuan Sains yang bermanfaat kepada umat manusia, dan itu menepati nubuat bahawa dunia akan diberkati melalui Abraham dan keturunannya keturunan bangsa kau hanya pandai merompak bangsa sendiri dan mencuri wang negara seperti wang 1MDB serta berebut nak jadi PM sampai sanggup mengabaikan keselamatan negara demi kepentingan sendiri.

    ReplyDelete
  48. Dua perkataan Malai & Ur adakah dari bahasa Tamil yg bermaksud 'gunung' dan 'negeri' atau 'negara'. Rasa banyak yg tak betul dalam artikel ini.

    ReplyDelete
  49. keturunan ephraim yang hilang.. Yaakub A.S telah memberi keberkatan kepada Ephraim.. dan Ephraim mempunyai seorang anak bernama Tahan.. dimana nama Tahan dapat ditemui??

    ReplyDelete
  50. Pertama tama, Nabi Ibrahim berasal dari Mesopotamia (Babylon). "Nabi Ibrahim adalah putera Aaazar {Tarih} bin Tahur bin Saruj bin Rau' bin Falij bin Aaabir bin Syalih bin Arfakhsyad bin Saam bin Nuh A.S. Ia dilahirkan di sebuah tempat bernama "Faddam A'ram" dalam kerajaan "Babylon" yang pd waktu itu diperintah oleh seorang raja bernama "Namrud bin Kan'aan.""

    Nabi Ibrahim ( Abram, Abraham) mempunyai tiga orang isteri, iaitu Sarah, Hajar dan yang terakhir Keturah. Sarah telah melahirkan Ishak (Isaac) manakala Hajar (Hagar) pula melahirkan Ismail (Ishmael). Keturah pula melahirkan enam orang anak iaitu Imran, Jokshan, Medan, Midian, Ishbak dan Shuah.


    Kedua, Bangsa/Bani Israel bukan keturunan langsung (generasi pertama langsung) dari Nabi Ibrahim a.s. Bani Israel adalah dari keturunan 12 anak anak Nabi Yaakub a.s. Manakala Nabi Yaakub a.s. adalah anak Nabi Ishak a.s.

    Ketiga, jika benar rumpun Melayu atau Bani Jawi ini berasal dari salah seorang anak kelahiran Keturah iaitu isteri ketiga Nabi Ibrahim a.s., bangsa Melayu bukanlah salah satu keturunan dari Bani Israel atau Yahudi yamg "hilang".

    ReplyDelete
    Replies
    1. melayuni campuran dari banyak keturunan..

      dari Ibrahim A.S melalui ketura
      dari Yusuf A.S melalui efraim
      dari daud A.S melalui Sulaiman
      dari Muhammad S.A.W melalui Fatimah

      Delete
  51. Saya minat nak teliti asal usul bangsa rahsia Melayu ni.
    Saya ada teliti, tapi tak serius struktur perjalanan genetik orang melayu yg berasal dari utara afrika, ke timur tengah, ke Indochina dan terus ke Malaysia nusantara.
    Bangsa sytia ke apa ntah...adakah itu nenek moyang melayu yg saintis kata orang asli Senoi tu?
    Sebab senoi pun membenihkan penduduk asia timur macam Taiwan, Vietnam, China dan Jepun.
    Tapi kita melayu terus ke Thailand, Malaysia dan seantero Nusantara ni.
    Ada tak yg nak teliti sama2 ngan saya. 
    Yang betul2 minat dan dah teliti sendiri, mungkin tak serius, sebab perlukan sokongan ilmu2 pengetahuan yg lain, yg mungkin kita tak tau, tapi kawan lain tau..
    Boleh email saya kamarudin.kub@gmail.com
    Saya juga youtuber, boleh search youtube Dino Zain.

    Sebab Israel ada pangkalan di Singapura..dan kenapa Israel buat video map arahkan peta malaysia sebagai the promised land

    ReplyDelete
  52. Etnik Melayu keturunan Namrud… cuba kaji & tular tanpa sembunyi fakta

    ReplyDelete
  53. Boleh tahu artikel asal siapa yg tulis..

    ReplyDelete